cms چیست

سه شنبه 16 آذر 1400
14:43
شکوفه سامعی

اگر جزو دسته افرادی هستید که به تازگی با دنیای برنامه نویسی آشنا شده اید و در حوزه ی طراحی سایت فعالیت می کنید و یا php کار هستید به احتمال زیاد ، نام cms و یا همان مدیریت تولید محتوا را شنیده اید. این دسته از سیستم ها در واقع کار را برای شما راحت تر می کند و پروسه ی انجام و یا تولید یک وبسایت را برای شما راحت تر می کند و به همین دلیل بسیاری از طراحان سایت به استفاده از CMS های عمومی و یا CMS های اختصاصی روی آورده اند. امروزه از محبوب ترین CMS های اختصاصی می شود به CMS وردپرس اشاره کرد که بسیار محبوب است . در زمان های قدیم CMS دیگری به عنوان جوملا نیز در بین طراحان سایت نیز مورد استفاده قرار می گرفت اما از زمانی که وردپرس با ویژگی های بیش تر ساخته شد دیگر استفاده از جوملا نیز مسنوخ شد. در ادامه به بیش تر تعریف CMS ها می پردازیم.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا (CSM) برای موفقیت اکثر قریب به اتفاق وب سایت ها و اینترانت ها (شبکه های داخلی) حیاتی می باشد. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با این تکنولوژی آشنایی کافی ندارند.

در حالیکه اکثر مقالات نوشته شده مربوط به استراتژی رفع مشکلات احتمالی CMS ها می باشد، بر آن شدیم که به سوال قدیمی تر در این مورد پاسخ دهیم که: سیستم مدیریت محتوا چیست؟

در این مقاله تمرکز ما روی مفهوم پرکابردتر سیستم مدیریت محتوا بوده و در انتها راجع به شایع ترین مشکلات سازمان ها و برخی برداشت های نادرست در رابطه با این سیستم توضیحاتی ارائه می شود.

هدف کلی استفاده از یک CMS

ا اینجای کار با معنی و مفهوم اولیه یک سیستم مدیریت محتوا آشنا شدیم و فهمیدیم که یک CMS یک نرم‌افزار تحت وب برای به نمایش درآوردن محتوا از طریق یک کانال دیجیتالی مثل وب‌سایت است. اگرچه به صورت جزئی اهداف یک CMS گسترده و متفاوت هستند، اما هدف اصلی انتشار محتوا از طریق آن است. مهم نیست محتوای شما یک متن ساده، عکس، ویدئو و یا حتی نوع پیچیده‌تر محتوا مثل فرم‌ها، ویدجت‌ها یا حتی دیتابیس‌های قابل جستجو باشد؛ با کمک یک سامانه مدیریت محتوا می‌توانید این محتوا را به صورت دسته‌بندی شده و سازمان‌دهی شده به انتشار برسانید. همین کار را می‌توانید با جزئیات بیشتری انجام دهید و حتی زمان انتشار، مشخص کردن مخاطبین خاص و یا زمان انقضا و حذف آن محتوا را نیز در صورت نیاز تعین کنید.


با این تعاریف می‌توان گفت که با کمک یک سیستم مدیریتی مثل CMS ها می‌توان خیلی راحت آن چیزی که می‌خواهیم را در آن زمانی که می‌خواهیم برای مخاطبینی که تعیین کرده‌ایم به انتشار برسانیم. در نهایت شاید بتوان ساده‌ترین هدف برای استفاده از CMS ها را اینطور بیان کرد :

دف اصلی استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا ، رساندن اطلاعات کاربردی به شکلی مؤثر به مخاطبین است. هدف ثانویه دریافت بازخوردها از این محتوا و اطلاعات ارسال شده است که می‌توان با کمک همین سیستم‌ها آن‌ها را از سوی کاربران در قالب فرم‌های نظرسنجی، فرم‌های نظرات، فرم‌های انتقاد و پیشنهادات دریافت کرد.

وردپرس چیست؟

وردپرس هم یک سیستم مدیریت محتوای متن باز و رایگان است که می توانید با استفاده از آن هر مدل سایتی که در ذهن دارید طراحی کنید. شاید شنیده باشید که طراحی سایت با وردپرس محدودیت هایی دارد و هر سایتی را نمی شود با وردپرس طراحی کرد در همین ابتدا خدمتون عرض می کنم که به هیچ عنوان همچین چیزی صحت ندارد و سایت های بزرگی در جهان هستند که با وردپرس راه اندازی شده اند و اینم بگم که شما در وردپرس چیزی به نام محدودیت ندارید و هر سایتی با هر امکاناتی که بخواهید می توانید طراحی کنید.

انواع سایت و تفاوت های آن

همان طور که هدف از طراحی سایت ها متفاوت بود نوع و کارکرد سایت ها نیز با یکدیگر متفاوت است به احتمال بسیار زیاد تا به حال به وب سایت های مختلفی سر زده اید و متوجه تفاوت های ظاهری و بنیادی آن ها شده اید. سایت های بسیار زیادی با قابلیت ها و کارایی های زیادی وجود دارند برای مثال سایت های شرکتی ، شخصی ، فروشگاهی ، خبری ، آموزشی ، وبلاگی ، انجمن ها و … صدها مدل سایت های دیگر با هدف های مختلف.

مدل های متفاوت طراحی سایت: مدل اول طراحی با کدنویسی

در کل طراحی سایت ها به دو شکل صورت می گیرد : در روش اول شما از صفر و بدون استفاده از هیچ فریم ورک و نرم افزار خاصی و تنها با استفاده از برنامه نویسی شروع به طراحی یک سایت می کنید که برای این کار باید به زبان های برنامه نویسی HTML & CSS & JQUERY & PHP و … آشنایی کامل داشته باشید. که برای یادگیری و یافتن مهارت بر هر کدام از زبان های برنامه نویسی که گفتیم باید کلی هزینه و وقت صرف کنید.


مدل های متفاوت طراحی سایت: مدل دوم طراحی با CMS
مدل دوم طراحی سایت طراحی با سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS است ، سیستم های مدیریت محتوا در واقع بستر و پایه طراحی سایت را برای شما فراهم می کنند و به اصطلاح به آنها سایت ساز هم می گویند. برای طراحی سایت با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا نیازی به کدنویسی نیست و صرفا مثل کار با نرم افزار ها است و شما با چند کلیک و یا درگ اند دراپ می توانید سایت های خود را طراحی کنید.


[ بازدید : 40 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به designweb است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]